tisdag 8 juni 2010

Hjälm är huvudsaken

När jag växte upp så hade ingen hjälm på huvudet när man cyklade, varken barn eller vuxna. Vet inte hur statistiken såg ut i mitten av 1980-talet och framåt men inte kommer jag ihåg någon som gjorde sig så illa när han/hon cyklade. Är vi mer oförsiktiga idag? Vet vi bättre idag? Har vi snabbare cyklar?

Jag har de senaste tio åren alltid hjälm på mig när jag cyklar. Det spelar ingen roll om det är på väg till jobbet, för att handla eller till krogen. Hjälmen är med och på mitt huvud. Att cykla utan hjälm skulle kännas naket och konstigt. Att det förstör frisyren? Nja, det känns rätt oviktigt den dagen du kraschar.

5 kommentarer:

  1. Sant, jag jobbar på att få in den vanan...

    SvaraRadera
  2. Jag tycket det är viktigt att veta att cykelhjälm verkligen är ett bra skydd. Om det inte är ett bra skydd lurar man ju sig själv. Läs mer på Wikipedia och cyclehelmets.org. Undvik billobbyn på NTF och Vägverket.

    SvaraRadera
  3. Exakt Anonym ett. Du har rätt. De flesta kan inte avgöra om de köpt en bra eller dålig hjälm, som i värsta fall ökar risken att skada sig. De flesta hjälmbärare tycker det räcker med att de har " hjälm" sen var det där kapitlet med trafiksäkerhet löst. Farlig inställning då all modern forskning visar att det är beteendet, infrastrukturen och antalet cyklister (critical mass) som bygger säkerheten - inte hjälmen. Man ska vänta med att klappa sig för bröstet och inte tro man är odödlig för man kör med hjälm. Och vem säger att du måste krascha? Litar du inte på dig själv?

    SvaraRadera
  4. Förr var det ju inte obligatoriskt med bilbälte heller, så jag tror vi har blivit förståndigare nu för tiden och inser farorna på ett annat sätt. sjäv cyklar jag inte en meter utan cykelhjälm. Klokt av dig Linda att skydda dig.

    Kram Jeccica

    SvaraRadera
  5. @Jeccica. Ja, om det vore så enkelt. Säkerhetsbälte skyddar, men de flesta förare tar omedvetet större risker när man har bälte på. Skulle du själv köra lika fort om säkerhetsbältet var trassigt?

    SvaraRadera