tisdag 22 oktober 2013

Tulpaner från Amsterdam

I helgen har jag varit i Amsterdam, tulpanernas huvudstad nummer 1. Nu såg jag inte så mycket tulpaner men några sprang jag så klart på. Mest spanade jag på härliga hus, galna hus, tokiga hus, nya hus, gamla hus, fula hus... Älskar att holländarna är så modiga när det gäller sin arkitektur. Att de vågar bygga lite "knasigt". Det blir ju så himla mycket roligare då.

Så jag har travat gata upp och gata ner, ivrigt stirrandes upp i skyn. Som tur var så ramlade jag inte ner i någon kanal eller blev överkörd av någon vilt skenande spårvagn. Du skulle bara veta vilka farar som lurar där nere.

Ett härligt ställe var deras nya bibbla. Den var coolt byggd och med ljusa material och skulpturer och smarta lösningar överallt. Skulle tillbringa massor med tid här om jag bodde i Amsterdam. Den ligger vackert vid vattnet i hamnområdet.

Sprang på en rolig affär under en av mina promenader. Deras inredning var som små utställningar. Vågad inte ta så mycket kort men några gånger smet jag upp min kamera och plåtade.

Åkte spårvagn 26 ut till det nya området Ijburg som hade massor med schysst hus och lägenheter. Som Hammarby Sjöstad men inte lika likformat och oroat. Mer bara coolt och trendigt. Tror att de som bor här är modiga och coola människor. Och som uppskattar utrymme bara 15 minuter från stan.

En rolig inredningsaffär som vi traskade in i. Moooi heter den.

Peter Pan var där nere för att jobba och fick då ikläda sig hjälm, reflexväst och stålhätteskor. Behöver jag skriva att han var den enda som följt reglerna och instruktionerna? Ja, han är ju svensk.

Snygga saker

Allvarligt. Har du sett så snygga och goda skor någon gång?

Love it

Jag bor i nummer 19

Om du tappat bort ngt kanske du hittar det upphängt här...

Någon som saknar ett ben? Vore kanske läge att hänga upp det?

De älskar ost

Mycket och stora ostar

Se hur det övre delen av huset "svävar" ovanför det mörkbruna. Så coolt.

Bäst att låsa fast bilen
 
Cool dörr

Här vill jag sitta och njuta av utsikten

Barnhörnan på bibblan

Här vill jag också sitta

Och så ett klassiskt Amsterdamfoto. 

Men inte en tulpan så långt ögat når. Det får bli nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar