tisdag 1 december 2009

Irritation, nej tack!

Det är så lätt att bli sur, gnällig och se det negativa i allt, istället för att uppskatta allt det vackra och fina som finns runt mig. Jag vill inte bli en surkärring som går runt och är arg på allt och alla.

Jag har bestämt mig för att acceptera livet som det är och istället försöka göra något åt det jag kan förändra och påverka. Det andra struntar jag i och går vidare.

T.ex. har jag gått runt och suckat över att det är så mörkt, 14 soltimmar under hela november i Stockholm. Ja, och? Vad spelar det för roll, jag är frisk, jag har ett hem, jag äter och dricker det jag vill och när jag vill, jag kan säga vad jag tycker utan att någon slår ihjäl mig, jag kan gå ensam hem mitt i natten utan att vara rädd, jag har någon som älskar mig, jag har en familj, jag har fantastiska vänner, listan kan bli lång!

Saker som jag kan påverka gör jag istället något åt, t.ex. att det ligger skräp utanför porten i rabatterna, det plockar jag upp och slänger i sopnedkastet. En sak varje dag plockar jag upp, tillslut är det tomt på skräp som puckade människor slängt på gatan.

Jag väljer mitt liv, hur jag ska leva och uppfatta det. Livet är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar