lördag 29 maj 2010

Boktips

Och här kommer månadens boktips från mig.
Denna bok Easter Parade är skriven av samme författare som skrev Revolutionary Road, som blev en stor succe på bio förra året. Jag gillar hans enkla språk och enkla historia som ändå fångar dig helt och fullt. Jag vill inte släppa boken utan att läsa till sista rad.

Sjukt billigt är boken som berättar om de omänskliga förhållanden som arbetarna har i Kina för att du och jag ska kunna köpa saker billigt. Det är bra att bli påmind om vilka förhållanden andra har på jobbet, när man blir irriterad på att det är stopp i toan på jobbet, eller kylskåpet i lunchrummet luktar pest. Varför bry sig, egentligen? Läs om du vill få dig en tankeställare om det är okej att knappt betala ngt för skorna som du handlar.

Annan typ av arbetsförhållanden, denna gång i USA. Boken heter Körd. Hur påverkas människor när de blir uppsagda och försöker komma in på arbetsmarknaden igen? Hur behandlas de av sk jobbcoacher? Hon skrev för några år sedan även Barskrapad, där hon jobbade undercover i olika stater i olika minimilönarbeten. Den boken fick också mig att tänka till lite extra när jag är på restaurang eller hotell i USA.

Har du några boktips till mig?

1 kommentar:

  1. Hej vännen, tack för boktipsen. Jag läser just nu Mark Haddons bok "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten". Den handlar om en autistisk pojke som hittar grannfruns hund ihjälslagen och bestämmer sig för att försöka lösa mysteriet. Vill även läsa Per Hagmans nya bok "Vänner för livet" och boken "Men jag då?: hur man överlever bland tillvarons narcissister" av Sandy Hotchkiss. Jag ringer dig i början på veckan. Kram

    SvaraRadera