söndag 4 juli 2010

Bibliotek

Jag älskar, och har alltid älskat, böcker. Tror att det är för att min morfar alltid omgav sig med böcker; många, stora, små, dammiga, tummade. De fanns där. Det har alltid lästs i min familj. Alla har inte gjort det men jag har alltid suttit med näsan i en bok, till frukost, i bilen på väg någonstanns, innan jag somnar.

När jag är i andra länder & städer älskar jag att gå in på det lokala biblioteket, bara kika och känna på atmosfären. Det är så lika mot hemma, men ändå så olika.


Solna bibliotek är ett av mina favoritbibliotek, inte bara för att jag bor här, utan för att de alltid är lite före alla andra. Det är vernissage, bokbytardagar, utlåning av mobilladdare, saker som du inte tror ska ske på ett bibliotek.

Sedan säkert 2-3 år har de utlåning av e-böcker och jag ser bara fördelar med det. Boken du vill låna finns alltid "inne". Du knappar in ditt lånekort och vips kan du lyssna på boken som precis kommit ut i bokhandeln, ingen kö, ingen reservation. Du har det där. Sedan kan du lyssna och njuta av den i lugn och ro. Det ska jag göra nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar