måndag 6 juni 2011

Demokrati är tydligen inte så viktigt

Jag ligger lite efter med nyheterna iom att jag har varit bortrest. Sen kan man undra om det verkligen är nyheter när man läser dem sisådär 2-3 dagar senare? Men det är en annan historia.

Satte dock mitt cocoste i halsen när jag läste rubriken ”Var fjärde ung vill styras av en diktator” (DN debatt 3 juni). Min första tanke var är de helt från vettet? Hur kan man vilja styras av en diktator som Kim Yong Il, Franco, Hitler eller Mao? Har verkligen skolan missat så totalt i sin undervisning att man inte ens vet vad demokrati och diktatur är? Eller tror man att det är som ett TV-spel?

En hyvens kille

Sen började jag fundera över vem som har gjort den här undersökningen eller snarare beställt den. Det visade sig vara en inte helt okänd Sören Holmberg som är en av projektledarna för den här undersökningen, World Values Survey. När jag såg Sörens namn så förstod jag genast att den här undersökningen kan jag inte ens ta på allvar efter att ha sett honom in action på TVs valvakor de senaste 2 valen (han har dock varit med de sista 25 känns det som). Sören, sitter där i TV-studion, och hävdar lik förbannat att nu, nu, nu kommer Socialdemokraterna snart. De ligger efter med 15 % men man var ju faktiskt inte räknat med Svegs kommun ännu och där, där är Sossarna starka. Det har de alltid varit. Så istället för att fundera på vad den här undersökningen egentligen sa, så gled mina tanka in på Sören. Inte bra alls.

Skummade sedan igenom debattartikeln och bara hoppas att de unga (18-29 år, är man ung då?) har skämtat när de svarat på frågorna. Annars är det verkligen dags att bli orolig. Både du och jag. Eller kan det vara så att de unga har förväxlat demokrati & diktatur med att slippa välja elbolag och pensionsföretag? Att någon annan väljer åt dem? Jag bara undrar.

2 kommentarer:

  1. Sen kan man också ta en funderare på exakt vilka frågor som ställdes och i vilken ordning. Fick alla samma frågor? Hur ledande var frågorna? Med statistik är det lätt att få fram vad man vill om man lägger upp det på rätt sätt. Tror inte man ska sätta nån större tilltro till detta.
    Vilken ersättning erbjöds förresten för en röst? Jag hade själv kunnat tänka mig att rösta på i stort sett vad som helst bara ersättningen är tillräckligt hög - så man kan lämna landet, typ ;-)

    SvaraRadera
  2. Japp, det ska man absolut göra. Och eftersom Söööören är med så är det säkert noga uträknat. Han kan ju sånt där har jag hört :-) säger Linda

    SvaraRadera