måndag 21 april 2014

Vi mötte våren i Wien

När vi kom hem från resan till Dompan och New York i december/januari så bestämde vi oss för att boka en ny resa för att ha något att se fram emot. Det vi bestämde oss för var Wien. En stad som vi har pratat om att besöka så många gånger. Äntligen blev det av.

Vilka härliga dagar vi har haft där! Solen har skinit, staden var grön och vacker, mängder med aktiviteter och sevärdheter har vi sett och gjort. Nedan kommer lite bilder i blandad ordning.

En dag gick (!) vi fram och tillbaka till slottet Schönbrunn för att njuta av den vackra omgivningen.
Slottet var inte så stort (eller ja det var massor med rum och så) men själva parken var enorm.
Vi var där en hel dag men hann ändå inte med allt.

På en bänk utanför ett stort och pampigt hus. Och syrénerna blommade!

Vi satt under en palm i en park och bara njöt av livet och solen. Och tänkte på hur lyckligt lottade vi är som får se och uppleva alla dessa saker.

Vi besökte Wiens äldsta café. Det var mörkt och murrigt men ändå rätt härligt på något vis. Väldigt turistigt men vad gör väl det en vacker dag i Wien.

Vi besökte också Hundertwasserhaus som påminde lite om Gaudies hus i Barcelona. Väldigt annorlunda men vackra på något sätt.

Loppis gick vi på. Massor med folk och massor med saker att kika på.

En dag tog vi spårvagnen och bussen ut från stan och upp i bergen. Där traskade vi runt i bokskogarna och plötsligt hittade vi en äventyrsbana där mitt i skogen. Massor med folk som klättrade och åkte linbana bland trädtopparna.

Det var vacker utsikt där uppifrån, över hela stan. Vi pustade ut innan vi tog bussen ner igen till stadsdelen Grinzig där det fanns massor med små restauranger. Vi traskade från ställe till ställe och njöt av att bara vara. Det var ganska turistigt men ändå mysigt.

I slottsträdgården.

Vackra slottet

Ja varför inte, en uppstoppad fågel kan man alltid köpa med sig hem från loppisen

Wien består av massor, massor, massor med vackra och pampiga hus.
Det finns även en del hus som inte har fått så mycket kärlek på ett tag. De kan se ut så här.

Vi bodde väldans bra precis bredvid alla museum. Nära till t-banan och parkerna. Mycket nöjda.

Fyra dagar var alldeles lagom i den här staden. Nästa gång ska vi gå på någon konsert och lite museum. Den här gången var det alldeles för fint väder för att vara inomhus. Att ligga på en gräsmatta och känna varma vindar mot kinden är alltför lockande efter en vinter i Norden.