måndag 18 april 2016

Ungefär lika med

I lördags var det så dags för Kulturtanterna att gå på teater igen. Denna gång hade valet fallit på föreställningen ”Ungefär lika med” som är skriven av Jonas Hassem Khemiri och som satts upp på Dramaten.

Historian handlar om olika människor som inte har det så lätt i livet. Deras liv präglas av fattigdom, utanförskap, ensamhet och en stor portion hopplöshet. Deras liv vävs ihop på olika sätt och jag tror att manusförfattaren vill att vi ska tänka på hur vi har det jämfört med dessa människor. Att vi som sitter där i salongen på något vis har det rätt bra men att alla inte har det.

Publiken var väldigt blandad och det märks att Jonas drar personer som jag annars inte tror går på teater så ofta. Och det är positivt att olika grupper lockas till teatern. Inte bara den vita, medelklassen.

Jag har dock lite svårt för hans språk och för att vissa bitar är så utstuderade. Men han lyckas absolut väcka en och annan tanke hos mig och mina gelikar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar