onsdag 13 april 2016

Resan till Kaprun

I helgen hade jag den stora lyckan att åka till Kaprun som ligger i de österrikiska alperna, strax under Salzburg och ett stenkast från Zell am See. Jag som inte är speciellt intresserad av skidåkning hade inte så bra koll på var det var men nu vet jag.

Jag bodde på ett litet hotell i Kaprun där Herr Vötter styrde och ställde med järnhand. En fantastisk liten man med ett stort hjärta och med mycket humor. Han snosade runt på hotellet mest hela tiden och underhöll oss gäster på sitt roliga vis. Han hade även ett eget museum nere i källaren med massor av bilar och moppar och bussar och tåg. En hel förmögenhet stod där nere.


På promenad i Kaprun

Mums! Schweden bomben!

En dag åkte vi till Zell am See, som låg vackert vid sjön, omgiven av berg och skog. Verkligen en vacker by som jag förstår att man lätt blir kär i och väljer att bo i.


Denne stilige man var vår guide och han berättade om allt och alla. Bland annat att det finns två OS-guldmedaljörer i byn. En av dem sprang vi tom på.

Utsikten från mitt rum. Det var tyvärr en hel del moln men högst upp där på toppen åker man skidor året om. Där ligger det snö och är en glaciär.

Här är Herr Vötter - ett original.

En klassisk österrikisk gren - slå i en spik i en kubbe

En dag var det dock väldigt fint väder och vi tog lifterna upp på toppen. Det var ett antal som man måste åka för att komma upp.

Bara att åka nerifrån och upp så fick man räkna med 45 minuter. Du var tvungen att byta ett antal gånger. Och just nu var det inte alls några köer, kan tänka mig att det är lite jobbigare när det är högsäsong.


Jag blev faktiskt lite peppad på att åka ner vid fler tillfällen och faktiskt åka lite skidor. Det är ju inte min grej då jag trott att det är superbranta backar men det var det verkligen inte. Backarna såg ut att var av den kaliberna att tom jag skulle klara av dem.

Kanske inte den här dock...

Allra högst upp, på över 3000 meter, så har man en vidunderlig utsikt över berg och dalar. Bara att stå där var mäktigt och jag älskade verkligen att bara sitta där och titta ut. Man kan säga att det är inte något för dig som är höjdrädd direkt.




Det fanns även en tunnel genom bergstoppen så att man kom ut på andra sidan. Där ser man det högsta berget i Österrike bland annat. När du är så högt upp så är luften lite tunnare och man kunde verkligen känna av det när man gick i tunneln. Det var 25% lutning och hjärtat pumpade på rätt bra. De hade varit lite fiffiga och ställt ut bänkar och olika saker att kika på längst vägen. Vi hade fått tipset att kolla på det på vägen upp så att man kunde få lite paus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar