onsdag 11 maj 2016

Magisk helg på Gotland

Vilken helg jag har varit med om! Under fyra dagar har jag varit på Gotland för att hylla, fira och fixa hemma hos vännen C som fyller jämt här i maj månad. Hon bjöd in till trevligheter hemma hos sig under fyra dagar.

Peter och jag åkte på torsdagsmorgonen med färjan till Visby för att tillbringa första dagen där. Peter har inte varit där sedan 1994 så det var på tiden att han fick uppleva vackra Visby igen. Vi hade bokat in oss på Hotell Breda Blick som låg precis vid Botaniska trädgården. Vackert hus och ett intressant rum. Vi bodde i källaren i en lägenhet som troligtvis hade varit matkällare eller liknande. Men det var välstädat och helt okej. Deras trädgård var fantastisk och där valde vi att sätta oss en lång stund på eftermiddagen och bara känna lugnet.

Vi tog en promenad eller två runt om i stan och på kvällen gick vi till G:a Masters för att käka mat. Det var ett mycket poppis ställe men vi kom tidigt och fick ett bord i fönstret. Superbra personal som gjorde sitt bästa för att få oss att trivas och maten var jättegod. Kan rekommendera det här stället varmt.

På fredagen åt vi en härlig frukost i trädgården innan vi drog till C och alla byggprojekten. Vi som var där fick olika uppdrag att bygga, skrapa, klippa, räfsa. Det största projektet var att bygga ett växthus och jag kan väl inte säga att jag gjorde så mycket på den fronten men jag skrapade en del plankor fria från tapeter och dessa skulle sedan användas till att bygga ett hönshus. Jag var även barnflicka till två ljuvliga barn, I och A. Tror att jag får låna dem fler gånger om jag vill.

På kvällen var det födelsedagsfirande och det kom en hel del folk för att hurra för C. Roligt att träffa alla dessa mysiga människor som slöt upp från när och fjärran.

Lördag och söndag tillbringades också med att bygga, köpa plankor och skrapa gamla plankor. Och vi lyckades med att få till det mesta innan vi drog till färjan vid 9-tiden på kvällen. Växthuset blev verkligen helt fantastiskt och man kan inte tro att det är byggt utan någon ritning eller riktig tanke från början. Mycket bra jobbat av de som sågade och snickrade måste jag säga.

Färjan hem gick vid 23.45 och det var väl kanske inte någon hit direkt att åka så sent men det var ändå helt okej. Jag lyckades sova ett par timmar på båten innan det var dags att köra hemåt under morgonen. Att köra genom natten som blev morgon var helt magisk den med. När vi kom hem vid 4.30 så var det ljust ute. Magisk helg som slutade med ett lyckligt slut.






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar