onsdag 24 augusti 2011

En ny dag på jobbet

Efter att ha levt i en teknikvärld under hela mitt arbetsliv, jobbar jag nu med människor. Och det är på liv och död.
Idag fick jag äran att besöka ECMO-avdelningen, hybrid-salen & tryckkammaravdelningen. Där handlar det verkligen om livet, och döden.

ECMO tar man hand om människor som inte kan syresätta sitt blod själva. Var i ropet under svininfluensan, då hamnade ngr stycken där och även människor från andra länder. Hur spännande som helst, vad man kan göra.

I hybrid-salen har man allt man kan tänkas behöva. Istället för att skjutsa runt patienten till massa ställen har man ett ställe där allt finns samlat. Sedan kommer personalen dit istället. Hur smart som helst!

I tryckkammaren botar man dykersjuka och personer som har svåra sår som tex diabetessjuka. In i ett rör och så massor med syre. Eller in i ett rymdskepp och få syre. En otroligt trevlig läkare tog hand om oss där.

Jag är verkligen full av beundran för dessa människor och vad de kan åstakomma. Jag känner mig som ett barn, nyfiken och redo för att lära mig nya saker. Undrar var det blir imorgon?

1 kommentar: