onsdag 18 december 2013

Köpenhamnshelg

I helgen åkte vi, sju glada tjejer, till Köpenhamn för att umgås, shoppa, fika och äta gott. Jag tycker att vi lyckades bra med alla sakerna.

A, J, A och jag möttes upp på Arlanda för att ta flyget ner till Kastrup. Himla smidigt att landa i den här härliga staden på fredagskvällen och så bara svischa in till stan med tåget. Vi hade bokat in oss på Scandic Webers, som ligger ett stenkast från stationen. P och jag har bott där tidigare och det är ett helt okej hotell, inget supersnyggt och coolt, men helt vanligt.

Efter att N anlänt till hotellet (hon gick så klart en liten detour på vägen dit) så traskade vi iväg till Fiskebaren som ligger i Köttbyn. Passande ställe att ha en fiskerestaurang i det stadsdelen. Det är ett område som är lite shabby chic och trots rätt trist väder var det full fart här. Fiskebaren var proppfull och maten den var supergod. Min förrätt skulle jag kunna äta både morgon, middag och kväll, så god var den. Och personalen var också supertrevlig. Bra service och mottagande. Klockrent ställe!

På lördagen kom M-L och M till stan från Helsingborg och vi mötte upp dem efter att ha traskat runt på förmiddagen. Schysst restaurang blev vi rekommenderade att besöka och där var stämning och mat på topp.
Vi hann också med en fika innan det var dags att gå till den prisade restaurangen Höst. Jag måste tyvärr säga att stället inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Det var fint, såg ut som många ställen gör på Österlen eller på Gotland. Vitkalkade väggar, fårskinn och ljust trä. Snyggt och skandinaviskt. Men maten... nja, den var lite knasig. De älskade skum, dvs vispad grädde, och hade det på precis alla saker. Och hade dragon på efterrätten. Skumma kombinationer som till viss del gick hem, och till annan del inte alls. Vissa i personalen var inte så bra heller. Men det var prisvärt och jag hade trots allt en trevlig kväll med vännerna.

Vi följde M-L och M till tåget tillbaka till Helsingborg och vi andra fortsatte till Lidkoeb, ett roligt ställe som man inte bara går förbi utan måste veta om för att hitta. Ett hus som ligger på en innergård, en väl bevarad hemlighet.

Söndagen började precis som lördagen med några timmar i frukostmatsalen. Skönt att inte stressa utan bara sitta och njuta av mat och sällskapet.

Vi tog en runda upp på stan och allt var frid och fröjd tills N fick ett SMS att hennes tåg från den danska huvudstaden var inställt och hon måste ta ett tåg till Malmö för att hoppa på där. Bara att springa till hotellet och hämta upp väskor och rusa till stationen. Allt gick dock bra och hon hann med sitt tåg från Malmö.


Restaurang Höst

Välj rätt toalett

Och herrarnas

Lite inspiration




Älskar pampiga portar

Här kan man sitta. Länge.

Snygg cykel

Man blir ju bara glad av sådana här hälsningar på dörren

Vill ha...




Hemlig port


Hemliga stället

Vi andra åkte till Kastrup och gled runt där en stund innan det var dags att gå på flyget hem igen. En superskön helg och jag hoppas att vi snart gör om det igen. Jag gillar både sällskapet och stan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar