torsdag 19 december 2013

Nu är det jul igen

Jag gillar julen. Det gör jag verkligen även om vissa i min närhet inte tror det. Jag gillar att vara ledig, lägga julpussel, skrota runt, träffa släkten, sova länge, spela spel, dricka glögg, äta knäck. Allt det gillar jag. 

Det jag inte är så överförtjust i är allt julkrafs som ska fram. Tomtar i alla hörn och vrår. Några stycken, ja det är okej men inte överallt. Förr var jag superduktig och hade juldukar, julhanddukar och julgardiner. I år har jag inte ens orkat ta tag i det utan försöker bara mumlande upprepa för mig själv att snart vill man ändå inte ha de där röda dukarna utan gå tillbaka till det vanliga vita. 

Igår tog Peter Pan tag i julandet och bar ner lite tomtar från vinden. Så nu finns det lite lagom många i vår lägenhet. Det går snabbt att plocka bort dem när det hela är över. Känns faktiskt rätt lagom i år.

De här tomtarna köpte jag för 100 år sen nere i Lyckeby. De håller än. Lagom stor och lagom juliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar