söndag 12 april 2015

Påskfirande i norr

I år tog Syster M och jag bilen och körde norrut för ovanlighetens skull. I vanliga fall åker vi söderut men denna påsk körde vi upp till Jämtland för att hälsa på vår faster. Syster var där för något år sedan men jag hade inte varit uppe på 25 (!!) år. Det är ett tag sedan.

Byn som vår faster bor i ligger vackert bredvid en sjö och en älv. Snön låg kvar på många ställen och bergen fanns där i bakgrunden. Bedövade vackert att bara få njuta och insupa stillheten. 


Jag har inte sett så mycket snö i år men här hittade vi en hel del. Observera den snygga, lila fjädern. Är det påsk så är det.

En av dagarna åkte vi till Strömsund som är närmaste staden. Där var jag också för 25 år sedan men det kändes som om det var sig likt där med. Vi promenerade runt och bland annat hittade vi det här vackra huset som tidigare varit en pingstkyrka men nu bodde folk här. En otroligt vacker byggnad.
 
I byn finns det ett utomhusgym som jag hoppas att många använder. Det är en himla smart idé att ha detta och den utsikten du har när du tränar är svårslagen.

Det finns även en hembygdsgård som ligger vackert vid sjön med en del gamla byggnader.

Vi hittade bland annat det här huset där det hängde ett ben och ett horn.
 
Om du kör E4 och vill passa på att vila dig lite så är ett tips att stanna vid Ångersjön.
Ligger i närheten av Njutånger.

I believe I can fly!

En mycket trevlig helg hade vi i alla fall med vackra naturupplevelser, långa promenader,god mat och mycket sömn. Precis vad vi alla behövde. Hoppas på att det inte tar 25 år till nästa gång som jag gör ett besök i Jämtland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar