lördag 7 oktober 2017

Helg i Åre

I somras tävlade jag om en resa till Åre och en fjällvandring där. Och jag vann visst. Jag som egentligen helst vill ligga på en yogamatta eller dansa mig svettig till en latinolåt. Men jag är inte den som är den, utan det är kul att prova på nya saker så klart!

Upp till Åre tog vi Snälltåget som avgick sent på kvällen från Stockholm och du skulle sedan vakna upp pigg och glad i Åre vid 8-tiden på morgonen. Vi vaknade nog mest hela tiden för bekvämt var det inte men fram och upp till Åre kom vi i alla fall. 

Vi hade bokat in oss på MårtenLiens gård och det var ett supermysigt ställe. Vi bodde i det gamla stallet som nu var omgjort till tre lägenheter. Jättefint och rymligt var det!





Vi packade upp lite snabbt och sedan var det bara att ta på sig vandringskläderna för att börja utforska omgivningen. Den var rätt kuperad kan vi väl säga. 






Helt okej lunchutsikt måste jag säga. Det var värt att vandra upp, upp, upp för att ha det så här bra.




Vi tog oss så högt upp det gick på den toppen och trots att det var lite jobbigt njöt vi av vinden och solen och utsikten där uppe.




Nästa dag tog vi kabinbanan upp till toppen av Åreskutan. Jag tänkte att ner måste det ju vara bättre än att gå uppför. Ja, på sätt och vis... Där uppe på toppen var det snö och is och rätt halt. Och lite kallare än nere i byn. Som tur var så hade vi med oss ordentligt med kläder och stavar. De räddade mig! Det var betydligt tuffare än jag trodde att ta sig ner.


Det var rätt stenigt och isigt och det var stundtals lite läskigt.


Men utsikten var bra!


Nästa dag tänkte vi att vi tar oss en lite längre och plattare tur. Men först var det bara att ta sig uppför en slalombacke... Så himla platt var det kanske inte.

Vi hade med oss lite lunch och färdkost. Det var fin utsikt även här.



Uppe på myrarna var det blött. Beyond blött tom. Det har regnat hela sommaren där uppe och det kunde vi känna rätt bra. Tror att jag kan fått med mig en halv sjö i mina skor.


Sista dagen innan tåget skulle gå gick vi runt i byn och det var inte så dumt det heller. 



Tåget gick hem på eftermiddagen och jag tackar och bockar för denna upplevelse. Det var kanske inte Fjällvandring 1.0 som jag började med men det gav verkligen mersmak. Nästa gång ska jag välja ett ställe som är lite plattare och så tror jag att det vore bra med en bil. Nu gick vi överallt och det var ju lite tanken. Åre, vi ses om sisådär 15 år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar