söndag 8 oktober 2017

Mallis

Förra veckan åkte jag till Mallis i sex dagar. Det var sex intensiva dagar men väldigt roliga sådana där jag hann uppleva massor med saker.

Efter ett mycket tidigt flyg från Arlanda landade vi på ett soligt och varmt Mallorca och styrde genast kosan upp i bergen, till La Granja som är typ ett Skansen. Där kunde man kolla hur livet var förr i tiden och vi fick även laga vår egen paella.




Vi bodde i Can Pastilla som ligger en kvart från Palma. En ort som i slutet av september är lite sömnig men som bjuder på vackra vyer och ett blått Medelhav. Hotellet som vi bodde på var helt okej och relativt nyrenoverat tror jag. De hade pooler och det var baar 2 minuter ner till stranden.


Vi passade på att gå till den lokala Mercadona som låg 40 minuters promenad bort. Skönt att röra lite på sig. Och det är kul att kolla in vad de har där. Tex skinkor i långa rader.

På eftermiddagen begav vi oss in till Palma och hade en stadsvandring/tävling med olika stopp och aktiviteter. Vi fick lära oss en massa roliga saker om Mallis och om Spanien. Tex att katedralen började byggas 1231 efter att det funnits en moske på samma plats, men den rev man. 


Den här lilla restaurangen passerade vi och den såg så himla mysig ut så vi passade på att besöka den en annan kväll. Det visade sig sedan att den var ett rätt känt ställe och som är omnämnt i olika resetidningar och reportage. Det visste vi inte...


Vi avslutade Palma dagen på ett ställe som var helt galet och annorlunda. Massor med frukt och blommor precis överallt!


Sen blev det söndag och vi skulle ut och vandra. Vi åkte med buss till Sollér och sen en liten bit upp. Efter det släppte bussen av oss och vi vandrade sedan över stock och sten till Cala de Deya, som ligger vi vattnet. 

Lite olika typer av skor.


Utsikten var fantastisk!



Vi gick genom ett vackert landskap och under olivträden.




Belöningen när man kom fram var att det gick att bada för den som ville.






Sista två dagarna tillbringade vi i Palma och vi bodde på ett hotell mitt i smeten. Hotell Saratoga. De hade finfin utsikt mot katedralen och en pool på taket. 

Vi hade fått tips om ett klassiskt café några minuters promenad från hotellet och det var precis så där klassiskt som man kan tänka sig. 

Stora bullar!



Sista heldagen i Palma tillbringade jag under ett parasoll i skuggan på hotellet.

Och så gick jag ner till hamnen för att följa vattnet till min kompis S som bor här. Jag fick hänga med henne och se hennes jättefina lägenhet. Vilken toppenresa detta var! Jag åker gärna tillbaka till Mallis igen och denna gång vill jag vandra lite mer men med ordentliga skor på fötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar