fredag 16 maj 2014

Här och nu

Den här tiden på året den allra, allra bästa enligt mig. Jag har gått och längtat och väntat på att mörkret, kylan och vintern ska försvinna. Helt plötsligt, alltid lika plötsligt, så blir gräset grönt, kvällarna lite ljusare och luften lite lättare att andas. Just nu är det långt, långt, långt till november månad. En lång och varm sommar ligger däremellan den och mig.

Det gäller att njuta riktigt, riktigt mycket nu de här veckorna, eller dagarna, mellan hägg och syrén. Ta till vara på ljuset och det gröna som nu exploderar. Alla vackra blommor och träd som finns där brevid en.

Att cykla till jobbet tidiga morgnar är ren och skär lycka. Du ser rådjuren stå där i skogsbrynet, du hör gruset knarra mot ditt cykelhjul, du känner doften av häggen när du susar förbi den. Till och med den jobbiga uppförsbacken känns lätt när våren är här.

Jag försöker verkligen vara här och nu och njuta av allt det här. I helgen ska jag lägga mig på rygg i gräset och titta på trädens blad, låta solens strålar träffa mig och studera molnen som glider förbi högt där uppe. För jag lever, här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar