torsdag 1 maj 2014

Kulturnatt 2014

En gång per år är det dags för Kulturnatten i Stockholm. Det är ett utmärkt tillfälle att besöka olika ställen för att förkovra sig inom den kulturella världen. Det är alla möjliga ställen som är öppna fram till midnatt och hela stan kryllar av kulturtanter, barn och ungdomar. Superkul grej som vi så klart utnyttjade på bästa sätt.

Fem ställen hann vi med, eller snarare orkade vi med. Att vara kulturell tar på krafterna.
  • Stadshuset - här fick man ströva runt fritt mer eller mindre. Att få kolla in Blå hallen och Gyllene salen var roligt, de hade jag bara sett på TV innan.
    Det var dessutom drop-in bröllop för den som ville. Kön slingrade sig lång innan de öppnade och det var blandat med uppklädda brudpar och inte så uppklädda brudpar.
  • Riksdagens bibliotek - jag visste inte ens om att det fanns ett sådant här bibliotek men det gjorde det visst. Vi lyssnade lite på en kulturdebatt och strosade runt bland protokoll och böcker från många år bakåt.
  • Nobel museet - de hade slagit upp portarna och man fick kika på Beckmans studenternas tolkningar av Nobelpriserna, det nya Nobel museet, lyssna på föredrag och olika musikuppträdanden.
  • Slottet -  här var det lite väl mycket folk. Alla våningarna var öppna och det var roligt att få kika. Även Rikssalen var öppen och där satt vi och vilade fötterna och lyssnade på en klassisk konsert.
  • Livrustkammaren - här tappade jag energin så jag kikade lite i första rummet men sen satte jag mig på en stol och mest kollade på folk som passerade. 

Sammantaget var det fantastiskt kul att få vara med om det här igen. Ett tips till dig som är lite intresserade av kultur. Du får en ny chans nästa år.




Taket i Kommunfullmäktige rummet

Brudpar på väg in i Stadshuset

Rock n' roll

En av de partiaffischer som fanns i riksdagens bibbla

Inte så länge sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar