måndag 22 september 2014

London calling

Den här helgen åkte vi en tur till en av mina favoritstäder i världen, London. Vet inte hur många gånger jag har varit där men det är många. Vi åkte på torsdagskvällen och hem på söndagskvällen. I stort sett tre hela dagar som var fyllda av roliga saker, möten och händelser.

Fredagen började med att vi gick till min favvoaffär Primark som ligger vid Marble Arch. Där finns... allt vad du kan önska dig i kläd- och skoväg. Tricket att klara av att hitta de bra saker som finns där är att vara på plats tidigt, tidigt eller sent, sent. Däremellan ska du inte gå dit! Det är mitt bästa tips och råd. Var där vid 8-tiden när de öppnar, för då är det inte så mycket folk där. Du kan tom prova saker utan att behöva stå i kö i hundra år. Jag hittade koftor, en dunjacka, linnen, vantar, hårgrejer och mycket mer. Fick två stora kassar för 900 spänn. Som hittat!

Vi traskade sedan ner till Fortum & Mason för att få möjligheten att känna dofter av svunna tider och te från jordens alla hörn. Att traska in där är som att komma in i Downton Abbey och du bara förväntar dig att snart kommer någon av karaktärerna nedför trappan. Vi gick runt och doftade och hummade och njöt av det vackra.

Efter allt shoppande och traskande blir man så klart hungrig och vi gick upp till Soho och fick bord på en av våra favvorestauranger, Cote. De har schysst mat till ett bra pris och jag har aldrig blivit missnöjd med det jag ätit där.
Inte blev jag det den här gången heller. Mätta och glada snurrade vi runt en stund i Soho och på Regent Street innan vi gick hem till hotellet igen.

Tyvärr blev Peter Pan dålig och valde att stanna hemma på kvällen men vi övriga begav oss till Borough Market som jag har varit på ett antal gången. Dock inte på den restaurang som vi fått tips på, Fish! Och japp, det var fisk där, i massor. God mat och trevlig restaurang. Hela området är rätt trevligt efter den upprustning som man gjort senaste 10 åren. Från skabbiga industrihus till uppfräschade industrihus som antagligen kostar en förmögenhet numera.

Lördagen startade med en kulturhändelse, vi gick på Tate Modern. Älskar det huset! Fullt med kultur och det mesta är gratis, utom vissa specialutställningar. Det inbjuder till att delta i det kulturella rummet, du kan vara där en timme eller en hel dag. Publiken är alltid blandad och det är roligt att tjuvlyssna på andra besökare, gamla som unga, och höra deras upplevelser.

Vi gick sedan upp till Soho (igen...) för att drick afternoon tea på Kettner´s. Jag hade läst om detta ställe och hade höga förväntningar på dem. Och jag måste säga att mina förväntningar införlivades. Det var gott och vackert upplagt i en vacker miljö. Väl värt ett besök om du är i närheten.

Istället för att åka tillbaka till hotellet stannade vi kvar i stan och snosade runt innan vi gick och käkade på Gaucho, en argentinsk restaurang. Och argentinsk restaurang betyder mycket kött. Kanske inte är riktigt min sak men köttätarna i mitt sällskap var glada. Det fanns som tur var lite att välja för min del också. Stället var lite för coolt för mig, det var som en nattklubb så vi bestämde oss för att traska till hotellet istället och det gjorde vi.

På söndagen checkade vi ut tidigt och åkte ut till Richmond där vi hade bestämt träff med min vän S som bor på Mallorca. Vi ses då och då och den här gången hade det slumpat sig så att vi båda var i London samtligt. Hur stor är den chansen! Vi käkade brunch, tog promenad och kollade in folk som sprang Richmond Runt. Solen strålade och så gjorde även vi. Riktigt trevligt område och jag kan tänka mig att bo här nästa gång jag är i London.

Vi tog tuben tillbaka till hotellet i South Kensington och sprang in på Victoria & Albert Museum för att kolla in kungliga bröllopsklänningar från 1700-talet och framåt. Jag har som sagt varit i London många gånger men aldrig på det här museet. Det var roligt att se och göra något nytt. Jag kommer absolut att gå tillbaka hit nästa gång jag är i stan för nu hann vi inte med att kolla mer än en tiondel.

Planet hem från Heathrow var lite sent och vi somnade allihopa rätt gott när vi lyfte från marken. Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa och jag ser fram emot att åka tillbaka igen.

 Bildkavalkad nedan. Enjoy!
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar