måndag 25 januari 2010

Här och nu

"Det är en konst att vara där man är"... hette ett föredrag som jag var på för massa år sedan. Jag tänkte väl inte så mycket på det då men kan nu sådär 10 år senare förstå vad det handlade om.

Jag har stressat och sprungit, kämpat och försökt hinna med allt och alla, på de 24 timmar dygnet har. Jag har kämpat med att alltid ha det städat hemma, alltid ha hembakta bullar om någon kommer och helst vara den perfekta värdinnan.

Det har dock vuxit fram med åren att det gör inget om det är lite skitigt i hörnen, bullar köper jag på ICA och om ngn kommer gör det inget om de får sitta i soffan en stund innan allt är klart i köket. De kan vara med i köket om inte annat.

Att planera och leva månader framåt i tiden, och inte ta tillvara på nuet, är så lätt. Det är så enkelt att irritera sig på en buss som är sen, en middag som inte är klar eller bilar som inte stannar vid övergångsstället. Det är mycket svårare att låta bli att irritera sig på saker, men jag försöker koppla av det.

Tror att yoga är ett fantastiskt verktyg som gör att jag lättare är här och nu. Jag längtar till mitt pass imorgon då jag får fokusera på mig själv och min andning. Släppa allt och bara vara. Livet blir så mycket lättare då.

2 kommentarer:

  1. ja, jag behöver lära... Tänker t.ex. att Yoga inte är något för mig, för att jag bara skulle bli stressad av det - vilket troligtvis betyder att jag skulle behöva det... =)

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror att det är en bra grej att testa i alla fall. MEN det går inte att "lära" sig på en gång, det är ngt man måste göra ngr gånger för att lära sig. Och man måste vara mottaglig för det. Jag var inte det när jag testade för 5-6 år sedan, då tyckte jag att det var kasst. Men nu, I love it!

    SvaraRadera