tisdag 15 februari 2011

Ett folk som känner sig kränkta

Har funderat lite på ordet kränkt. Enligt Wikipedia betyder ordet "Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet." Det finns tom en sajt som heter kränkt.se.

Varför jag funderat på det är för att i stort sett varje dag läser eller hör jag att den eller den blivit kränkt. Står det inte på löpsedeln så är det ngn stackare som uttalar sig på TV:n. Får jag inget, jobb så känner jag mig kränkt av Arbetsförmedlingen, går jag på lärarhögskolan och ska bli svenskalärare och inte klarar kursen och därmed inte blir godkänd så känner jag min kränkt, måste jag betala kvarskatt så känner jag mig känkt...

Herregud, hur blev vi ett folk som känner oss kränkta hela tiden? Är det inte bara lite sunt förnuft som fattas?
Okej, jag får inget jobb, kanske har jag utbildat mig och tagit 250 poäng på Universitetet men ingen fattar vad jag har läst. Och jag bor dessutom i innersta Norrland. Kanske måste jag flytta?
Okej, då får jag plugga lite mer så att jag klarar den där kursen och kan ta min examen och bli den där braiga läraren som jag drömt om.
Okej, då får jag skärpa till mig när det gäller min ekonomi och ha bättre koll till nästa år. Lika bra att betala den där kvarskatten.

Snälla, skärpning nu!

1 kommentar:

  1. Passa dig som folk inte blir kränkta nu när du säger att dom saknar sunt förnuft, he,he!

    Jag håller fullständigt med, det har nog gått lite mode i vissa ord, antagligen tack vare journalistkårens något begränsade ordförråd (ja, ni kan känna er kränkta nu ;-) som kris, katastrof etc.

    SvaraRadera