torsdag 1 november 2012

Mina favoritutflyktsmål

Jag har några ställen som jag återkommer om och om igen till i Stockholm. De har en dragningskraft på mig och jag kan inte motstå den.

Vilka är dina smultronställen? Dela gärna med dig av dem till mig så jag får fler favoriter.

Gustavsbergs hamn

I hamnen i Gustavsberg finns det både smått och gott. Du kan handla, du kan fika, du kan promenera, du kan kika på utsikten, du kan vara kulturell och lära dig om porslin. Det finns massor att göra!

Några gånger om året har även ateljeérna i hamnen öppet. Då kan du strosa runt och kika på deras konst och handla till bra priser. Nästa gång är i december, lagom till att du ska handla julklappar till släkt och vänner. Perfekt!

Gustavsbergs hamn

Öppna ateljeer

Äppelfabriken, Färingsö

Här kan du must dina egna äpplen medans du tar en fika i deras café. Hönorna och en och annan tupp spankulerar i trädgården. 

Om du inte har några äpplen kan du handla must i deras lilla affär. Där hittar du lite annat smått och gott.

På vägen ut kan du på lördagar stanna till och kika på den stora loppisen som kyrkan har. Där kan du hitta kläder, skor, böcker, skivor... Den ligger mittemot golfbanan på vägen ut.


Artipelag

Mitt ute i ingenstanns ligger den, konsthallen Artipelag. En knasig idé om att bygga en konsthall mitt ute i skogen, vid vattnet. Kan det verkligen funka?  Men idén är helt underbar och nu vallfärdar människor dit för att få uppleva vacker konst, fantastisk arkitektur, makalös utsikt och god mat. 

De har tänkt på det mesta och har du ingen bil så kan du ta båten dit under sommarhalvåret eller bussen som går från Vasagatan. Mycket smidigt!

Om jag har årskort? Så klart jag har!


Vaxholm

Norr om Stockholm, ute i skärgården ligger vackra Vaxholm. Dit åker vi alltid minst ett par gånger om året för att hälsa på vänner, bo på Vaxholms hotell, käka glass och njuta av den söta lilla staden.

Det är härligt att bara gå runt bland de gamla husen som klamrar sig fast på berget och tjuvkika in i de små trädgårdarna. Blir man sugen på mat så finns det flera trevliga restauranger och glass köper du i hamnen för att sedan njuta av den på en bänk medans du tittar på folk som passerar. 


Fotografiska 

2010 öppnade Fotografiska och de var så rätt i tiden. Vet inte hur många hyllmeter som det har skrivits om det här stället men jag tror att de är här för att stanna. 

Det pågår alltid minst 3 olika utsällningar och blir man fika eller matsugen så traskar man bara högst upp i huset. Där finns det en restaurang som har en utsikt som är så vidunderligt vacker att du kommer att häpna. Älskar att bara sitta där och titta ut. 

Om jag har årskort? Jajamensan!



Drottningholm

En kort resa från Brommaplan ligger Drottningholm. Som ett sagoslott speglar sig den vackra byggnaden i vattnet och jag känner mig alltid lite stolt över att vi har ett så fint slott. 

Hit åker vi alltid några gånger per år för att sola i parken, käka våffla och kolla in blomsterutställningarna vid Kina slott och bara njuta. Du kan spatsera runt i slottsparken och sen sätta dig med en glass vid vattnet. 

2 kommentarer:

  1. Om du inte redan börjat så har du allt att vinna på att åka till Taxinge slott. Har en underbar fikatradition som gärna biter sig fast och i november någon gång startar deras fabulotastiska årliga julmarknad, som får även den icke så romantiska jag längtansfull efter julen!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide! Den lägger vi till listan.

    SvaraRadera