måndag 25 februari 2013

I'm from Barcelona

Jag har tillbringat några dagar i en av mina favoritstäder, Barcelona. Trots att jag har varit där 6-7 gånger så har staden en dragningskraft på mig som är svår att motstå. I februari rycker det i restarmen och så vips så är jag där. Och jag är så lycklig! Varje gång tänker jag att här vill jag bli gammal.

Och så får jag träffa massor med trevliga och härliga vänner från hela världen. Det är som en skolreunion. 

Mitt favvo cavaställe - El Xampanyet. Ser inte så mycket ut för världen men är så trevligt och genuint. Ägaren är en fantastisk man med en stor portion av humor och glädje. Tapasen är ljuvliga!

En dag tog jag tåget till Sitges som ligger 3 mil söder om Barcelona. Så här på vintern är det en slumrande pärla som sedan vaknar upp och blir en fantastisk badord på sommaren. 

Hit gick "alla" i stan. Undrade var de var men så följde jag efter dem. Kyrkan har fortfarande ett starkt grepp i Spanien.

Båtar, snart redo att segla iväg

Om några månader så fylls dessa balkonger med sommargäster och badkläder.

Vacker balkong. Så skulle jag också vilja ha det hemma.

Vinst varje gång?

Exakt likadana möbler. Vackert? Eller bara trist?
Just nu är det tomt i alla fall.

Annars så gjorde jag allt och ingenting. Jag går och går och går och går, gata upp och gata ner. Utforskar en ny del av staden och känner mig för. När fötterna värker så sätter jag mig och dricker en kaffe och kikar på folk. Bästa sättet att uppleva en stad och dess invånare. På återseende, Bästa Barcelona!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar