fredag 24 juli 2015

Hornbaek 2015

Då har vi varit ute på turné i två veckor och vårt första stopp var i vårt älskade Hornbaek på norra Själland. Som vanligt hängde vi i stugan i skogen, inte så långt från stranden. Vi har gjort allt och inget precis som man ska när det är semester. Vi har varit på stranden, vi har shoppat, vi har cyklat, vi har läst, vi har haft vänner och familj på besök, vi har sovit i hängmattan, vi har varit kulturella, vi har ätit god mat, ja det har varit så väldigt, väldigt skönt som man bara kan ha det när man är i stugan i skogen.

Nedan kommer en bildkavalkad från vår vecka i vackra Hornbaek.

Stugan har som vanligt det där magiska, mjuka ljuset som kommer strilande in genom träden som står runt hela huset. Det är skönt att det är grönt och lite lummigt så inte alla ser allt som man gör.

En liten blombukett stod och väntade på oss när vi kom fram

Så klart vi har varit på stranden. Vissa dagar blåste det som attans och då fick vi använda parasollen som vindskydd istället för solskydd.

Och när det blåser som mest får man ligga uppe i sanddynorna och inte nere på stranden. Då funkar det att vara där i alla fall.

På tomten står en S T O R jasmin och den blommar alltid när vi är där. Och doften, vilken underbar doft som kommer ifrån den. Älskar den!

Hela området är täckt med stigar och olika promenadstråk som man kan snosa runt på.

Självklart gick vi till skulpturparken som ligger på behändigt avstånd från oss. Det tar en kvart och så är man där, mitt bland olika skulpturer ute i den danska myllan.

Inne i byn finns ett härligt bageri som vi alltid köper godsaker ifrån

En dag åkte vi på utflykt till Esrums kloster som ligger 20 minuter iväg men som vi aldrig har tagit oss till. Vi traskade runt i klosterträdgården och njöt av tystnaden (tills det kom ett antal livliga barnfamiljer som ville leka tornerspel) och blomsterprakten

Det här var dansk ingefära.

Även en del stora barn ville leka riddare

Det här är en dansk räkmacka som vi käkade i Gilleleje. Japp, det är ett stort bröd som är fyllt med räkor. Väldigt annorlunda men gott och mättande.

Vi tog oss också en tur till Tekniska museet som ligger i Helsingör. Det var också först gången för oss. Låg lite knasigt till men det var väldans stort och fyllt med cyklar, flygplan och bilar.

Alltså det är inte så himla stor skillnad på dagens flygplan. Egentligen.

Så klart åkte vi till Lousiana också. Det är ett måste, bara för att sitta och titta på utsikten. Picknic had vi med oss och det är så vackert här att det nästan gör ont i kropp och själ. Här vill man bara vara.

Årets stora utställning handlade om Afrika och den var inte superintressant tyckte jag. Kanske för att jag inte var in the mood för att vara inomhus eller jag vet inte... Men vi traskade igenom den lite pliktskyldigt. Är man där så vill man ju ändå se vad de har att erbjuda.

Rummet med alla lampor är alltid en spännande sak att gå in i.

Det ser lite kallt ut men det var det inte. Bara så himla skönt att svepa in sig och somna till trädens susande.

Här är stugan från baksidan. Som du kan se så är det rätt lummigt

På den här verandan har vi ätit och grillat många kvällar.

Hoppas att vi kan komma tillbaka nästa år igen. Det är något speciellt med den här platsen.