söndag 26 juli 2015

Skåne runt. Och lite Gekås på slutet.

Inläggen kommer lite huller-om-buller nu vad gäller tidsmässigt men det spelar inte så stor roll känner jag. 

Vi har varit i Skåne på en liten tur efter vår härliga vecka i Hornbaek. Vi bodde tre nätter i Malmö hos vår vänner Y & F. Det som var så himla lyxigt var att vi fick låna deras hus iom att de var bortresta. Det hade så klart varit roligare som de varit hemma men nu kunde vi testa på att bo i ett hus och det var trevligt. De bor i ett himla fint radhus i Västra Hamnen och det vete sjutton hur många kort vi numera är med på eftersom det hela tiden var människor som gick precis utanför fönstret och kikade på husen. 

Väl i Skåne så åkte vi så klart på slottsturné och jag ska skriva ett annat inlägg om vilka slott vi tittade på den här gången. 

Jag var första gången i Lomma och det var också väldigt tjusigt. Massor med nybyggda hus och lägenheter nere i hamnen, vid en lång och härlig strand. Förstår att många flyttar dit även om jag troligtvis skulle bli lite för trött på all snygg yta.

Efter Malmö drog vi till andra sidan Skåne för att hänga lite i Åhus och Kristianstad. Först träffade vi våra vänner L & I som har ett hus i Yngsjö och sedan Syster A med familj som vi bodde tillsammans med på ett vandrarhem (!!!). Vi hade bokat in oss på ett hotell men avbokade det för att på här istället. Det var en intressant upplevelse och jag förstår att man bor så här om man är lite fler men det var inte riktigt något för oss kände vi. Lite för lyhört och jag gillar verkligen inte att inte ha en egen dusch och toa. Men det var trevligt att få hänga med släkten och de (barnen och Peter) badade på Äspet. Det var bottenrekord vad gäller badtemperaturen, 12 grader. Liiiite för kallt för mig.

Vi avslutade vår roadtrip med att ta en tur till Ullared och vi gjorde ett smart drag genom att komma sent på dagen. Först klockan 16 kom vi dit och även om den ENORMA parkeringen var full så var det inte alls så mycket folk inne i själva varuhuset. Det kändes i alla fall inte så farligt. Några dagar innan hade det varit rekord med nästan 29.000 personer under en och samma dag, då är det inte kul. För mig var 4 timmar mer än lagom även om jag tror att Peter hade kunnat strosa runt där ett antal timmar ytterligare men jag orkar inte. 

Vi besökte Alnarp



Med den här arkitekturen måste man lockas till stordåd vad gäller att plugga

Första kvällen i Malmö. Vi gick ner och satte oss vid vattnet och bara njöt

Vi cyklade runt halva Malmö och bland annat så sprang vi på den här loppisen

Och över allt så svävar Turning Torsos ande






I Kristianstad finns Naturum som beskriver vattenriket som är runt staden. Väldigt pedagogiskt och bra uppbyggt för stora och små.


Vi var och hälsade på hos mormor och morfar i Rinkaby

Och så var det dags att bada. För vissa.






Jag har helt klart mött min överkvinna när det gäller steg. Se sida stycket ovan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar