tisdag 12 januari 2016

Nationalmuseum

I helgen som gick fortsatte Kulturåret 2016. Denna gång blev det en tripp till stan för att kolla in Rodin-utställningen som är på Nationalmuseum. Det verkade vara en poppis utställning då det var en lång kö som ringlade sig uppför trappan när jag gick därifrån. Jag var där rätt tidigt och då var det helt okej inne i lokalen.
 
Det här med skulpturer verkar vara min grej. Jag har under det senaste året varit på Carl Eldh, Carl Milles, Bror Hjorth, Tegner i Danmark och så nu Rodin. Det var vackert och mäktigt även denna gång.
 
Efter att kollat in dessa ståtliga skulpturer gick jag till Kulturhuset där Nationalmuseum även har en filial som just nu visar kvinnliga designers. Det var en hel del Uppsala Ekeby, Svenskt Tenn och Rörstrand. Inte så stor utställning men trevligt att man valt att visa upp kvinnorna som satt så många spår i våra svenska hem. De hade även en del nya designers som fick ställa ut i samma lokal, denna gång dock blandade kvinnor och män.
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar