söndag 23 oktober 2011

En dag under jord

Dn har en gång per år ett event som går ut på att du åker högt upp i skyn eller som idag, långt under marken. Vi passade på att besöka fyra olika ställen där vi inte satt vår fot tidigare.

Första stoppet var KTH:s underjordiska kärnreaktorhall, 167 trappsteg rätt ner i jorden. Lite konstig känsla att det ens fanns där, långt nere i berget.

Någon lustigkurre har varit här innan oss

En stolt Peter Pan

Sen bar det av till Lidingö och AGAs gigantiska bergrum där det hade moterats både det ena och det andra.

En annorlunda uppmaning. Skulle göra mig nervös om jag var sista kvinna att lämna kontoret. Antagligen skulle jag stängt igen dörren...

Parkera inte din moppe här tack

Kylan var påtaglig och jag är glad över min fönsterplats på Norra Stationsgatan. Tänk att inte veta om det snöar, regnar eller kanske är strålande sol utanför.

Lite kul måste man få ha på jobbet

Lite oväntat dök denna upp i berget

Vad väntar där nere?

Tredje stället vi åkte till var Norra länken. Vi fick traska runt i tunnlarna som kommer fyllas med illaluktande bilar om sisådär 4 år.

Sista stoppet som också var det bästa var DNs tidningsmuseum. Mötte den här snygga donnan där.

Man fick en guidad tur av en fd DN medarbetare och jag förstod verkligen vilket jobb som låg bakom tidiningen tidigare. Visst är det jobb idag också men vad de kunde förr i tiden. Den här fantastiska maskinen kom 1978 och var ett av de fantastiska teknikframsteg som idag har gjort att det har gått att göra sig av med 80 procent av personalstyrkan från 1970-talet.

Stor nyhet

Den första tidningen som kostade 5 öre att köpa.

Billig tidning?

Det var en bra dag och vi hann med att se både intressanta saker och midre intressanta saker. Vi tackar och bockar för DN som anordnat det här. Vi lovar att ställa upp nästa år också när det troligtvis är dags att åka högt upp igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar