onsdag 17 oktober 2012

Dubai, Dubai, Dubai

VI har haft några fantastiskt trevliga dagar i Dubai, Peter och jag. Jag har inte gjort så mycket alls, medans Peter har jobbat. Mitt mål var att slappa så mycket som möjligt och det klarade jag av. Jag är rätt bra på att slappa. Lite mer saker än att bara vara på stranden har jag dock gjort och nedan kommer lite bilder. 

Världens högsta byggnad, Burj Khalifa, som är över 800 meter högt. Vi åkte så klart upp!
Biljetter bokar man hemma så att man vet att man kommer upp, det är snabb åtgång på biljetterna.

Nedanför så håller man på att bygga en massa. Och det ligger tillsammans med Dubai Mall, världens största shoppingmall, Bara 1200 butiker. Räcker det för dig?

Jag var också till Mall of Emirates en sväng. Där har de en egen inomhus skidanläggning. Ja, varför inte? Helt galet att kunna åka utför när det är +38 grader utomhus. Men det var en hel del folk där som verkade gilla att kasta sig utför.

Dubai Mall är som sagt stort och det är även popcornmuggarna.

Cool fontän inomhus. 
Dessutom har man en skridskobana som är stor som en ishockeyrink. De höll dock på att spola den precis när vi gick förbi den och man väl passerat ett ställe så kommer man inte tillbaka...

Mums

Bröllopstårta?

Så sant.

På väg upp. Dock gick hissen lite snabbare. 2 våningar i sekunden.

En av alla "små" trafikplatser. Dock fattade vi aldrig hur man hade tänkt när man planerat vägarna med dess på- och avfarter. Man fick alltid åka värsta omvägen (kändes det som) för att komma åt rätt håll.

Lego håller sig framme

I Dubai Mall kunde man få simma med fiskar och hajar i ett rätt stort akvarium... 
De hade en stor anläggning där mitt i som verkade välbesökt.

En klubba kanske?

Eller en alldeles egen staty?

Vackra statyer

Gold souk där du kan köpa lite guld om du har pengar över efter att ha shoppat

Galet mycket guld var det

Vi bodde i Dubai Marina som är ett ganska nytt område. Allt är konstgjort, högt och glas(s)igt. 
Men det är så vackert, speciellt på kvällen med alla lampor! 
Jag älskar höga hus men jag vill inte bo i ett själv. 

Sista kvällen gick vi på en fantastiskt trevlig restaurang som heter Pierchic och som tillhör ett hotell nere vid stranden. Det ligger på pålar ute i vattnet med utsikt över Burj Al Arab. God mat och fantastiskt trevligt sällskap. Vi var 9 personer från olika länder; Sverige, Saudi, USA, Libanon, Nya Zeeland, Tunisien. Älskar den här internationella miljön som gör att man får lära sig nya saker och möta andra kulturer. Så roligt när man har massa bekanta från olika hörn av jordklotet.


Sammanfattningsvis så kan Dubai rekommenderas som resmål. Det är bara 6 timmar bort med en direktflight från Stockholm, om du åker med Norwegian. Jag betalade 4000 spänn för min biljett, det är verkligen helt okej. 

Det som dock kan kosta är boendet, som är ganska dyrt men förhoppningsvis så hittar man något erbjudande som gör det mer överkommligt. Att käka och shoppa är i ungefär samma prisklass som hemma, du kan hitta billiga ställen men du kan också gå på skitdyra ställen. 

Vattnet var varmt och solen strålade dagarna långa, 38 grader var det dagtid. Me like! Stranden som vi låg på var jättefin och vattnet var turkost. 

Vi kommer helt klart att åka tillbaka och då skulle jag vilja hyra en bil så man kan åka till de andra emiraterna. Dubai är ju lite som Las Vegas, mycket blingbling men enda alldeles, alldeles underbart.

3 kommentarer:

  1. like på hela inlägget! låter helt fab allting! x Geri

    SvaraRadera
  2. Det var fab. När åker ni? :-)

    SvaraRadera
  3. Va fina bilder guapa & va kul att du gillade Dubai så mycket! Det är en stad full med kontraster överallt och en del konstigheter,men också definitivt en hel del smultronställen! Rekommenderar dock att man undviker att besöka staden under sommaren...45-50 grader är VÄLDIGT varmt. Dock finns ju AC överallt! Blir riktigt nostalgisk när jag läste & såg bilderna nu från min gamla hemstad! 2,5 år boende där, är ju trots allt inte småpotatis... Sköt om dig! Stor kram från PMI! S.

    SvaraRadera