torsdag 18 oktober 2012

Recension Project Runway Sverige

De svenska deltagarna
Så har jag sett tre avsnitt av Project Runway Sverige (PRS) som nu går på TV3. Som du kanske vet så älskar jag originalet med Heidi Klum och Tim Gunn. Och det är därför med skräckblandad förtjusning som jag ser den svenska upplagan.

Hur klarar de sig då? 
Ja... jag har svårt att inte jämföra Sofi Fahrman med Heidi Klum, till och med så är det omöjligt. Jag är ledsen men Sofi känns så blek och trist. Vet inte riktigt vad det är som TV3 ser i henne, inte är hon någon bra programledare i alla fall. Det är så stapplande och styltigt allt hon säger.

Hennes bisittar tycker jag känns helt okej, det ska axla Michael Kors och Nina Garcias roller och de lyckas ganska bra. De är inte lika elaka (som de i den amerikanska varianten kan vara ibland) men det känns som om de kan mode och PR. I senaste avsnittet var Bea S med som extradomare och hon var en frisk fläkt. Det funkar.

Sen är det Tim Gunns roll, som coach och mentor, Rohdi Heintz, den är svår. Han funkar ändå ganka bra och jag tror på det han säger. Jag hoppas att han får mer plats.

Min favorit är Charlotte. Jag tror inte att hon vinner tyvärr, för hon gör vad jag tror i juryns ögon, för trista kläder, men de är helt i min smak. Snygga och faktiskt möjliga att bära. Jag hejjar på henne och hoppas att hon kommer att gå långt. Hon kan verkligen konstruera snygga kläder.

Så vad blir det då för betyg?
Ja, det blir en 3:a. Inte så uruselt som jag trodde och inte heller superbra. Men så är amerikanerna flera hundra gånger bättre på att göra TV. Och deltagarna är mer crazy än vad vi någonsinn kommer att kunna uppbåda. Både på gott och ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar