onsdag 23 september 2009

Lämna blod - en intressant upplevelse

Jag har lämnat blod cirka 15 ggr i mitt liv, det var ett tag sedan men i alla fall. Nu var det dags igen, jag drog till Kungstappen på fm och blodet pumpades ut ur min arm utan problem. Jag var klar på 6 minuter.

Då började problemen, när nålen togs ut ur min arm blev jag väldigt illamående & världen snurrade. All färg försvann från mitt ansikte och det blev ett herrans liv; alla sjuksköterskor på stället samlades runt mig, jag blev nedhissad med huvudet mot golvet & fötterna mot taket, jag fick en ispåse på huvudet, och blev kommenderad att ligga still i minst 20 minuter. Efter detta försökte jag resa mig upp och vips, jag svimmade... Som tur var fångade de upp mig...

Det blev ytterligare liggande i 30 minuter, nu dock i ett eget rum (de ville väl inte att jag skulle skrämma slag på övriga blodgivare...). Jag fick filtar och värmepåsar på mig, nu var jag tydligen helt iskall och ansiktet vitt igen. Efter 30 minuter fick jag lov att sätta mig upp men så fort jag gjorde det så mådde jag illa och världen snurrade. Det blev till att ligga ner en stund till innan jag på nåder fick sätta mig upp och ringa Peter som fick komma och hämta mig. De vägrade släppa iväg mig om jag skulle åka hem själv.

Har sedan hemkomsten legat i sängen och jag mår fortfarande illa och känner mig lite yr. Tror att det kanske kan botas med lite smågodis och kramar...

Jag måste säga att personalen var helt fantastiskt bra och jag kände att jag var i goda händer hela tiden. Atar att jag blev dagens snackis i fikarummet :-)
Ska bli spännande att lämna blod om 4 månader igen, vi får se hur det går då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar