fredag 1 juli 2011

Betraktelser

Idag var min första dag som arbetssökande. Jag kommer att vara det i 6 veckor innan jag börjar på Karolinska. Därför gick jag till AF i Solna för att skriva in mig, att jag nu står till arbetsmarknadens förfogande.

Betraktelser från denna intressanta händelse:

  • Bara för att jag följer instruktionerna, betyder det inte att ngn tror att jag gjort det. Alla papper och uppgifter var inlagada redan hemma, jag ville bara träffa en handläggare. Icke sa Nicke, jag var först tvungen att bevisa att jag är kapabel att följa instruktioner. Dvs att jag fyllt i uppgifterna rätt på nätet. Det hade jag. 
  • Jag kan troligtvis inte läsa för jag måste gå på en timmes föreläsning i nästa vecka om vad jag måste göra för att få A-kassa. Det har jag redan läst på om, jag vet vad det betyder. Men nej, det tror inte AF att jag klarar av. Bara att gå dit nästa vecka och se glad ut.
  • Att statistik inte är lätt. Jag har undrat många gånger över vad statistiken kring arbetslösa betyder, egentligen. Den redovisas varje vecka i FOKUS men vad står det för? Det visste inte ens min handläggare. Han tog en kopia på artikeln och skulle själv kolla upp det. Om inte en de på AF vet vad det betyder, hur ska jag kunna förstå det?
Men nu är det gjort och jag kan mycket aktivt börja leta efter jobb att ta under dessa sex veckor.

2 kommentarer:

  1. Inte undra på att folk inte har jobb. Antingen så har man inte kunskaper eller så ser AF till att man inte hinner pga alla kurser eller för att man känner sig idiot-förklarad.
    jag undrar bara...måste du gå dit??

    SvaraRadera
  2. Japp, vill ju ha A-kassa och då måste man visa upp sig där ngr gånger. Men jag biter ihop och ler litegrann.

    SvaraRadera