tisdag 26 juli 2011

Fartfylld måndag

Måndagar är min favoritdag. Det är en ny start, en ny vecka, en ny dag. Denna måndag var inget undantag, massa saker stod på agendan.

Jag begav mig till Etnografiska museet på Gärdet. Det ligger strategiskt tillsammans med Tekniska-, Polis-, Sjöhistoriska- och Idrottsmuseet. Och är ett av mina favorit museum. Alltid ngt spännande på gång och har en del schyssta fasta utställningar om amerikas indianer tex.

Det som drog nu var utställningen om Vodou, som inte ska förväxlas med den amerikanska vodoon där man sticker nålar i dockor och är mest elak. Det här handlar om en religös övertygelse och ett sätt att leva. Intressant och stundtals skrämmande. 

På min långa promenad så gick jag förbi riksdagen och norrbron där flaggorna, både norksa och svenska, fladdrade på halv stång den här dagen. Det var mäktigt, sorgligt, vackert, solidariskt och märkligt i en enda röra att se dessa. En tyst minut hölls på många platser för att mana till eftertanke och visa att vi bryr oss. En tår trillade sakta ner för min kind när jag stod där.

Jag hann även med att besöka Fotografiska museet, som ligger längs Stadsgårdskajen. Jag gick dit för att se utställningen Northern Women in CHANEL. Och det var verkligen lika vackra bilder som jag hade föreställt mig. 

De flesta besökare hade dock kommit för att se Robert Mapplethorpe-utställningen tror jag. Den var intressant och vissa bilder helt fantastiska, andra väldigt provocerande. Förundrades över hur många amerikaner det var som var där och kikade.

På kvällen begav jag mig till Kungsholmen på just Kungsholmen för att träffa mina fina vänner Miggan och Gerri. Vi jobbade tillsammans på Vattenfall och gör lite olika saker just nu. 

Jag och fina Gerri. 

Maten var god och sällskapet ännu bättre. En härlig dag gick mot sitt slut och idag är en ny dag, tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar