onsdag 7 januari 2015

Nattåg

Igår tog jag en ny rutt ner till södra Sverige. Jag tog nattåget från Centralen vid 23.13. Hur funkade då det?

Jag kom till tåget redan vid kvart över tio då man får hoppa ombord redan från klockan 22. En trevlig tågvärd tog emot mig och prickade av mig. Bara att hoppa in i sin kupé och installera sig. Jag låg nog i sängen redan efter tio minuter... Sen var det bara att invänta att John Blund skulle komma och att tåget skulle börja rulla söderut.

Från min barndom då vi åkte en del nattåg ner till Karlskrona minns jag att det var ett harmoniskt dunk-dunk som man somnade till. Det var inte kvar. Däremot var det rätt ryckigt och svängigt. Det minns jag inte.

Egen dusch och toa hade jag i min kupé och det var skönt. Väckning fick man på köpet och strax innan halv 7 hoppade jag av i Lund. Schysst resa men jag föredrar att åka 05.21 istället. Det är mer min grej. Längtar tills det tåget är tillbaka i slutet av januari igen.



Ser typ ut som när jag var liten. Bara lite finare sängar och inte några läskiga, mörka filtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar