fredag 10 maj 2013

Skräp

På våren när  jag gick på mellanstadiet åkte hela min klass in till Storstaden och plockade skräp. Vi fick "ledigt" från ordinarie undervisning och så plockade vi upp både det ena och det andra på olika platser i stan. För det fick vi en del pengar från kommunen och så lärde vi oss att det inte var okej att slänga saker hux flux  i naturen.

Pengarna tog oss på olika klassresor som i 6:an kröntes med en resa till Göteborg och Liseberg och till våran vänklass i Danmark. Och till Legoland. Vi betalade inte ett dugg själva, tom fickpengar  fick vi från klasskassan. En helt otrolig resa kan jag tycka så här i efterhand men det är en annan historia.

Efter det här så har jag aldrig, aldrig, aldrig ens tänkt tanken att bara slänga mitt skräp på marken (fast jag slängde inte saker på marken innan dess heller) . Det är ju någon annan som måste plocka upp det efter mig. Svårare än så är det ju inte!

Idag har jag gått på skräpjakt i vår trädgård. På korta 5 minuter så fick jag ihop en stor plastkasse med skräp. Glasspapper, kartonger, ciggpaket, you name it. Allt finns i vår trädgård. Jag brukar ta en tur då och då, tyvärr alltid med samma resultat, en full kasse.

Det går förbi väldigt mycket folk men ändå, hur kan man bara släppa saker på marken? Någon annan måste ju plocka upp det. I det här fallet blev det jag.

Min taktik är att istället för att gå runt och vara irriterad på alla muppiga människor så plockar jag upp det som de kastat. Visst kan man skylla på att det inte finns några papperskorgar men då får man väl bara ta med sig skräpet hem. Är det så svårt?

Nu trädgården fin i några timmar i alla fall. Hoppas att någon mer än jag uppskattar att det är rent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar