lördag 18 mars 2017

Nordiska Museet

I onsdags besökte jag ett av mina favoritmuseum, Nordiska museet, på Djurgården. Jag älskar den byggnaden! Och innehållet är inte så dåligt det heller så klart. Men huset, vilket hus! Så vackert och pampigt och det känns som ett slott.

Med mig på denna kväll hade jag vännen A. I henne har jag funnit ännu en fantast av museum och kultur. Det är verkligen kul att man kan ha så många gemensamma intressen utan att veta om det under lång tid.

Museet är stort, tom jättestort och vi hann och orkade se en bråkdel av allt som finns där. Det vi kikade på var Nordiska ljus som berättade om olika ljuskällor med ett historiskt perspektiv samt visade upp ett stort antal lampor av olika designers. Vi passerade även utställningen med dockskåp, dukade bord och svenska traditioner. En härlig blandning av stort och smått.

På onsdagar är det gratis entré och jag älskar att vi har den möjligheten. Att inte fler går dit gör mig förvånad men jag kommer snart att besöka dem igen. 
Roligt var att just den här veckan så hade de stickcafé på restaurangen. MASSOR med gummor och en och annan gubbe som satt där och stickade tillsammans. Inget för mig men det var kul att se alla dessa människor förenas över ett visst intresse.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar