söndag 2 april 2017

Stadsvandring & klänningar

Igår gick jag på stadsvandring med bästaste Christer igen. Det är lite tradition och jag bara älskar att få hänga med honom. Han kan A L L T om Stockholm och dess historia och jag lär mig något nytt varje gång. Eller snarare många nya saker varje gång.

Den här gången var det en specialvariant av Gamla Stan och sedan besökte vi slottet för att bland annat kolla på de kungliga bröllopsklänningarna. 

Saker som jag kommer att komma ihåg från turen i Gamla stan:
  • Tyska kyrkan heter också Sankt Gertrud.
  • Storkyrkan hette från början Bykyrkan och även Sankt Nikolaj.
  • Köpmangatan är sned på ena sidan och rak på andra sidan då man ville räta ut den gatan men bara hälften av husägarna gick med på det.
  • Brända Tomten är för att det stod ett hus där men som brann upp och då blev det en "vändplats" för häst och vagn.
  • Det fanns 300 krogar i Gamla Stan på 1700-talet. Idag typ 70.
Och så massa mer intressanta saker så klart...

De kungliga brudklänningarna håller till inne i slottet i Rikssalen och jag har för mig att de ställs ut i ett par veckor till. Roligt att kolla på och vilka hantverk det är! Väl värt att gå och kolla på.












Silvias brudklänning från 1976

Madeleines festklänning

Viktorias festklänning


Madeleines brudklänning


Silvia hade den här på ngt kalas och sedan använde Madeleine den också


Sofias brudklänning


Sofias klänning

Detalj på Sofias klänning

Viktorias brudklänning



Skor och väska tillhörande Viktoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar