lördag 11 januari 2014

Dominikanska Republiken

Den 26 december började vi vår resa mot Dominikanska Republiken, DR. Resan gick via Köpenhamn och New York då vi inte hade möjlighet att åka direkt.

Väl framme möttes vi på flygplatsen av en härlig sambaorkester och värme. Vilken härlig känsla när värmen slår emot en när man går ut genom dörrarna på flygplatsen. Det är som att komma hem och hela min kropp och själ blir glad. Jag tror verkligen att jag levt i ett varmare land i ett tidigare liv.

Vi bodde på Cofresi Palm Resort, som är en resort som sitter ihop med ett antal fler resorter. Du kan dock glida runt mellan dessa och välja vilken strand/restaurang du vill. Allt du behöver är ett magiskt armband som ger dig rätten till alla möjliga härligheter.

Många mornar började vi med att ta en promenad på stranden. Solen gick upp strax innan klockan 7 och i den gryende morgonen promenerade vi fram och tillbaka i sanden. Det var vi och de som städade stranden som var vakna vid den tiden. Och en och annan hundägare.

Ett ställe vid stranden som tyvärr förfallit

en liten kiosk som öppnade lite senare än när vi promenerade

Efter lunchen var det skönt att sova middag.

Innan lunch är alla vakna

Den finaste stranden som var lååång och hade superfin sand och vatten.

Härlig strandsäng där vi njöt. Superbra att man kunde fälla ner "gardinerna" för att få lite skugga när solen brände som mest. Och så hade de tak som gjorde att när det kom lite regn kunde man sitta kvar och bara njuta av att det smattrade.

Utsikt från frukostrestaurangen

Älskar pyntade palmer

Iom att resorten var så stor så kunde man välja vilken strand man kände för. Vår favorit hette Serenity och där fanns det en ostronbar för den som var sugen på det.

Lite roligt...

Utsikten från en solstol en tidig morgon

Vi tog oss även in till stan, Puerto Plata, för lite shopping och sightseeing. Här rullas det cigarrer.

Man märker att DR är ett rätt fattigt land då det fanns en hel del nedgångna hus som man vara lämnat. Men så fanns det även en del superfina och färgglada hus som påminner om de om finns på Kuba.

Jag tackar och bockar för de här härliga dagarna i solen.