söndag 10 augusti 2014

Sommarsemester 2014 - Skåne

Efter att njutit av vackra Danmark så drog vi över sundet till lika vackra Skåne. Och väl där började den vilda jakten på slotten. I år tog vi 11 slott. Vissa var öppna för allmänheten, vissa inte... De som inte var öppna, sladdade vi in framför, kollade in och rev sedan iväg i ett moln av damm. Vi har i alla fall varit där och det var målet.

På ett ställe var det bröllopsdags och de hade hängt massor med pom-poms i träden i olika färger. Vackert och enkelt.

Vi kom till ett andra bröllop på ett annat slott strax utanför Lund. Här är deras bordsdukning. Snyggt att skriva namnen på glasfönster. Smart eftersom det alltid är personer som hoppar av i sista sekund.

I vintras vann Peter en övernattning på Park Inn i Lund och då passade vi på att utnyttja vinsten en kväll. De hade renoverat om hela stället och det var snyggt! Ligger i utkanten av Lund men det tog bara 25 minuter att traska in till stan.

Man kunde spela biljard i repan om man ville det.

Vi drog till Flyinge där det finns storkar på taket. Himla exotiskt tycker jag.

Så klart man ska ha en häst på tomten.

Vid Bosjökloster fanns det en rolig linbana som stora och små barn kunde använda.

I deras park hittade vi de minsta hästarna som vi någonsinn sett. De blev inte mycket större än så här.

Den tusenåriga eken fanns här.

Massor med vackra blommor.

Vacker utsikt.

Så här ser det ut.

Vi fortsatte sedan mot östkusten och hittade lite fler slott på vägen.

I Yngsjö hittade vi våra vänner I & L och där bodde vi en natt.

Sen kom vi till Åhus. Ett av mina favvoställen i världen. På torget finns Systrarna på Torget som säljer kaffe och bulle från deras turkosa husvagn. Väldigt pittoreskt.

Vi badade på Äspet som vanligt och för en gångs skull var det varmt i vattnet. Det har vi aldrig varit med om tidigare. Märklig känsla!

Vi bodde i Kristianstad en natt på hotell. Inte något bra hotell direkt men det var billigt. Och låg centralt.
Vi gick på restaurang och på deras museum. Bland annat var det en utställning om POP. Det var kläder, skivor, tyger, musik och massa mer från 60-70-talet.

Sent på kvällen satte vi oss i bilen och började den långa resan hem.
Hoppas att vi kommer tillbaka nästa år igen.