söndag 7 november 2010

Japan, del 3 - Takayama

Vår resa fortsatte till bergen, till den lilla staden Takayama som tom hade en egen truddilutt i högtalarna på tåget. Vi kände då att detta, det måste vara något speciellt. Och det var det absolut, något speciellt åt det positiva.

Staden kändes verkligen som Japan, som jag hade föreställt mig. Många små gränder med gamla låga hus. Äntligen! Vi var inte ensamma i stan, första gången som vi kände att vi var turister tillsammans med andra turister, både inhemska och utländska.

Här fick vi käka frulle och middag på vår ryoka.


Gissa vilka skor som är mina!


Middagsdags

Sake var stort i denna stad som du kan se, 8 ställen fanns det

Vi valde att bo på en Ryoka, ett traditionellt japanskt värdshus där du sov på golvet, drack te på golvet, käkade på golvet... Olika tofflor skulle användas i olika rum och du badade tillsamman med andra damer eller herrar mellan 17-23. Intressant och lärorikt.

Vårt lilla te/sovrum

Den trevliga personalen och jag vid brasan, husets enda varma punkt.

Utanför huset

Hit kunde man gå och bada om man inte hade ngn annanstanns att ta vägen

Bensinslang i taket. Första gången jag ser ngt liknande.

En blomma till din älskling? Om du glömt att det är er 10-årsdag och affären har stängt

Vackra Takayama

Massa små gränder

En kompis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar