onsdag 17 november 2010

Myndighetssvenska

I måndags var jag på Arbetsförmedlingen för första gången i mitt liv för att anmäla mig och mina tjänster. Det var ett snabbt möte; jag fick vänta i 70 minuter och träffa en tjej i ungefär 12 minuter. Effektivt.

Idag var jag tillbaka för att delta på ett starta-eget-informationsmöte. Jag upptäckte rätt snabbt att jag inte var målgruppen för mötet och koncentrerade mig därför på att fundera på ordval som man använt i presentationen. Många exempel på uttryck som jag kanske inte skulle använda mig av. Här är några av mina personliga favoriter:

  • "Tillfredsställande lönsamhet och varaktig sysselsättning"
  • "Ej snedvridna konkurrensförutsättningar"
  • "Sökande ombesörjer själva sitt försäkringsskydd"
  • "Flexibla anpassningsmoduler"
Jag tyckte rätt synd om de som satt på mötet och inte hade svenska som modersmål. Det kan inte ha varit lätt att hänga med i byråkratsnacket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar