söndag 6 september 2015

Porslinets dag

När vi vaknade imorse så öste regnet ner och det har det fortsatt med hela dagen. Vi hade planerat att åka till Gustavsberg och gå på Porslinets Dag som arrangeras där varje år. Vi blev inte jättesugna på att åka men vi trotsade regnet och åkte ut dit i alla fall. Något som jag är mycket nöjd med nu i efterhand.

Vi kom dit tidigt vilket är en fördel då det blir en hel del folk mitt på dagen. Du kan besöka Porslinsmuseet, Konsthallen, olika affärer och det som jag gillar allra mest, ströva runt hos konstnärerna i Gstudion. De öppnar upp sina verkstäder för alla som vill och du har chansen att få en pratstund med både den ena och den andra. Och möjligheten att köpa deras saker, ofta till ett rabatterat pris. De finns massor att kolla på och vi strövade runt en hel del. Jag har nu varit här så många gånger så jag känner igen de flesta och det är alltid kul att kolla in de nya som tillkommit.









Ett av mina fynd från idag. Ansikten i keramik.

Älskar de här små askarna. De ser ut som nonstop eller kanske macaronies och Jonas Lindholm som gör dem har 24 olika laseringar. Jag har kikat på dem hur många gånger som helst och idag slog jag till på tre stycken. Älskar dem!

Och det här är kakelplattor som är omgjorda till grytunderlägg. Genialiskt och snygga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar