söndag 10 juni 2012

Artipelag

Ute i skogen, på Värmdö, har Babybjörn-grundaren byggt ett eget konstmuseum, Artipelag. Rätt coolt att komma på den idén och verkligen göra det! All heder till honom och hans fru.

Det är som ett svenskt Lousiana och när vi var där igår var det mycket folk där. De öppnade bara för en vecka sedan och det märktes, allt var inte klart men vad gör väl det. Miljön var fantastisk och gillar man arkitektur och vackra vyer, det här är ett superbra utflyktsmål. 

Jag gillade det så mycket så jag köpte ett årskort på en gång. Nu kan jag åka hit så ofta som jag bara vill och kan. 

Man har valt att använda naturen som utsmyckning så mycket man kan. Här har man lämnat berget som vägg inne på toan. Väldigt effektfullt och vackert.

Det är små konstverk överallt som man måste hålla ögonen öppna efter. De bara finns där, mitt i naturen eller i betongen.

Cool entré som smälter in i skärgårdsmiljön

Inne har man satsat stort på kalksten och ljusa färger. VI gick och funderade på vad det kan ha kostat att bygga det här huset. 300 miljoner? 400 miljoner? 

Så här ser det ut på toan. Coolt att ha handfatet som en sten.

Ett, nej två, konstverk som bara står där mitt i.

Utsikt från övre våningen där det även finns en lite finare restaurang med vacker utsikt

Även i cafédelen har man sparat berget som blir ett eget konstverk. Och maten som vi käkade, en buffé, var väl värd pengarna. Mums.

Någon som står och solar, med huset i bakgrunden.

Man har och håller på att bygga spångar som gör att du kommer ut i naturen, om väldigt bekvämt. Kommer att bli bra när allt är färdigbyggt.

För att ha råd att bygga det här har man nog sålt en och annan Babybjörn-pryl. Här lite upphottade.

Vackra miljöer överallt

Sågade träd som man lämnat barken kvar på och målat i vackert svart. Jag bara njöt av att gå runt och känna och kika på huset.

1 kommentar:

  1. Hej! Hur går man tillväga om man vill använda en av ovanstående bilder till ett kollage om Artipelag? Kan man använda bilden fritt om man anger källan, eller hur funkar det? Svara gärna via e-post sarasarmad@hotmail.com
    /Sara

    SvaraRadera