måndag 26 januari 2009

Bangkok

Nu sitter jag på 16:de våningen på mitt hotell i Bangkok, Century Park Hotel. Har en fantastisk utsikt över motorvägen, höghus, parker, Victory Monument, små skabbiga hus, ja precis en sådan blandning som man möte är i stan.

Kom igår söndag och tillbringade dagen med att förneka att jag var hur trött som helst, landade vid midnatt, svensk tid, dvs kl 6 Bangkok tid. Och hade med andra ord en hel lång dag framför mig. Bara att sätta igång, jag åkte upp till Weekend market på morgonen efter att ha slängt in väskan på mitt rum. Weekend market har... allt du kan önska dig och lite till; kläder, skor, väskor, möbler, mat, husgeråd, Buddah statyer, djur, textilier... väldigt mycket saker med andra ord. Tror att de själva säger att det är en av de största marknaderna och jag kan hålla med dem. Hittar du ngt du gillar, köp det! Du kommer inte hitta tillbaka igen.
Jag handlade lite skor (konstigt nog...), textilier och presenter. Inte så mycket men det var kul att gå runt.

Fick mig även en fotmassage som var betydligt mer än vad jag trodde... det inkluderade även "stretching" som mer kan beskrivas som smärtsam tänjning. Massagetjejen böjde mina ben och fötter år alla möjliga håll som jag inte visste att man kunde göra. Även slag mot ben & lår innehöll denna massage, ja det var intressant men ändå skönt på ngt konstigt sätt. Detta kunde man också göra på marknaden...

Efter det åkte jag in till stan och handlade loss på en stormarknad, köpte en massa mat som jag ska ta med mig hem. De har helt fantastiska kryddor här som är ett måste när man besöker Bangkok. Spenderade en stund på att kika på fler saker på vägen hem till hotellet men inga fler köp denna dag.

Låg vid poolen några timmar, dock i skuggan, iom att det är +34 grader här och sol, inget för min vinterbleka hy direkt. Solen tar bara man går runt så det får räcka.

Mat, ja det åt jag så klart igår. Åt på en av dessa tusentals små "restauranger" som står längs vägarna (ja Peter jag vet att man inte ska det men...). Ris och kyckling & dricka, 40 BATH, alldeles lagom. 10 spänn blir det i svenska pengar.
Servitrisen tyckte att det var väldigt spännande att en viting kom och åt, det var bara jag & thailändare där. Men det var gott och när hon fnissande frågan om jag vill ha spicy, sa jag att ja litegrann. Då fnissade hon ännu mer och sedan kollade så klart alla på mig när jag åt... skulle vitingen bli röd och svettig av att det var starkt. Nej, det bjöd jag inte dem på. Det var helt okej och jag var nästan lite besviken på att det inte var mer smak. Men det var mycket gott!

Nu har mina kollegor kommit hit och antagligen blir det inte mer hål-i-väggen-matställen, tror att de vill ha lite finare mat.
Ska jobba några timmar innan jag ska träffa dem för att planera upp resten av vecka.

1 kommentar: