tisdag 4 augusti 2015

Alicante - ljusets stad

Ja, då är vi hemma från vår sista semestertripp den här gången. Vi har varit en vecka i mitt älskade Alicante. Staden där jag känner mig som hemma trots att det är ett annat land, ett annat folk och ett annat språk. Jag trivs så otroligt bra där av någon anledning.
 
Vi har inte gjort mycket alls utan mest bara varit, hängt på stranden, käkat mat, läst böcker, promenerat, funderat, lyssnat på musik, fått besök av vänner från Göteborg, varit och besökt vänner som bor där nere. Dagarna har bara trillat på i en rasande fart och när vi lyfte igår kväll så trillade det en och annan tår. Jag saknade redan staden och livet där så mycket.

 
Jag är verkligen, verkligen, verkligen, verkligen sugen på att köpa mig ett eget krypin där nere. Där jag kan hänga när jag vill och som bara är mitt. Det behöver inte vara stort men jag vet var jag vill ha det. Nästan tom i vilket hus jag vill ha det. Vi får se hur det går med det.
 
En sak som förändrats sedan jag var där nere sist var att det var MASSOR med svenskar och norrmän inne i stan. Det brukar det inte alls vara. Det brukar vara många inhemska turister men inte skandinavier, de har hängt i städerna runt omkring. Det var en nyhet som visst är bra för de som har restauranger och affärer men lite trist att det numera hörs så mycket svenska/norska/danska på gatorna. 
 
Varje kväll har de en konsert nere på strandpromenaden och det är alltid tokmycket folk som sitter där och lyssnar

Under en palm med lite lampor sitter jag gärna, ofta och länge

Vännerna på besök ville köpa en ballong men tyvärr försökte ballongförsäljaren blåsa oss på 2 pengar. Det kunde han glömma!

Ett annat av mina favvoställen att sitta på

De här träden är magiska. Älskar att sitta och titta på dem.


Även i Alicante blev det en del ostron för vissa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar