måndag 31 augusti 2015

En helg i Paris

I fredags åkte jag och mina tjejkompisar till vackra Paris för en helg med vackra byggnader, solsken, promenader och drömmiga miljöer. 

Lördagsmorgonen började med att jag promenerade från Clichy där vi bodde ner mot de centrala delarna av staden. Det var en bit men jag hann med att passera Montmatre, Sacré-Coeur, Operan, Louvren och Notre Dame. Väldans kända ställen i Paris och efter alla dessa byggnader hamnade jag i Jardin du Luxembourg där jag stannade länge, länge, länge. Solen sken så jag satt där och njöt av att bara vara och läsa bok. 

Bland annat så satt den här tjejen bredvid mig och målade av den vackra miljön. 

Solen sken och efter 1,5 timme var jag tvungen att sätta mig i skuggan. Lyckades inte bränna mig som tur var.

Mitt i parken ligger den här lilla dammen och massor med barn seglade småbåtar. Det blåste ju inte så mycket men det såg rätt kul ut i alla fall.

Älskar palmer! Varför inte ha en i en stor "kruka".

Jag fick sällskap av J i parken och efter det begav vi oss ut på strövtåg för att hitta någonstanns att käka.

Och vi hittade ett helt fantastiskt art deco ställe med saker som inte ändrats sedan 1908. Så himla fint! Och maten var jättegod den med. Stället heter Bouillon Racine och ligger på 3 Rue Racine. Rekommenderas om man vill ta sig tillbaka i tiden.

Vi strövade vidare och hamnade efter att inte ha blivit insläppta i kyrkan vid bron Pont de I'Archeveché, med alla hänglås. Det var fler än någonsin där. 

Vi träffades alla uppe vid Place des Vosges och hängde där en stund innan det var dags att bege sig ut på restaurang.

På söndagen begav sig A och jag till ett område som jag har läst och hört talas om som ligger vid kanalen Saint Martin. Det är ett område där det bubblar med restauranger och caféer och små butiker. Älskade området! Här vill jag bo nästa gång jag är i stan.

Vi kom lite tidigt till stället som vi skulle käka frulle på så vi fick ta en första frulle på ett café vid kanalen. Det gick ju bra det med.


Även här finns det hänglås.

Vi hade turen att vara med om en broöppning/slussning.

Här åt vi lunch, det var gott i gott gott.

Här kommer dagens tips: La Chambre aux Oiseaux. Stället där folk köade för att få komma in. Vi hade turen och fick ett bord ute på gatan och där satt vi länge. Mums vad gott det var!

Jag kan tänka mig att äta lunch och middag här. Vilket ställe!


Vädret tog ut sin rätt och även en hjälte kan bli lite lätt utslagen. Vi njöt av solen och värmen på en bänk i en park. 

Sammanfattningsvis var det en toppenhelg och jag hade verkligen det såååå bra med mina fantastiska vänner. Vilken tur jag har som har dem i mitt liv. Vi får se vad det blir för spännande ställe nästa gång vi åker någonstans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar