fredag 7 augusti 2015

Tänka till

Så här i slutskedet av semestern så kan jag se på mina kontoutdrag att jag har spenderat en hel del pengar. Det är helt okej tycker jag, då jag har pengar som kan spenderas. Jag skulle A L D R I G ta ett lån för att åka på semester eller köpa någon konsumtionsvara (bostad och bil är okej). Hellre då låta bli att konsumera.

Men jag tänkte så här i slutet att jag ska sätta igång och leva ett lite mer sparande liv igen. Inte vara så drastisk som tidigare när jag hade köpstopp i två år utan mer vara medveten om vad jag lägger pengarna på. Det handlar om att planera och inte vara impulsiv. Jag ska tänka två gånger innan jag går till kassan, behöver jag verkligen det här som jag strax ska betala?

Detta tänker jag nu börja applicera redan idag och strax när jag ska gå ner till vattnet, så ska jag plocka med mig matsäck hemifrån så jag slipper handla i caféet där. Det är ett medvetet val som jag gör och som sparar mig en hundring.

Det kommer så klart att komma undantag, som när jag åker till Paris om några veckor. Jag tänker inte sitta på hotellrummet själv när de andra käkar lunch på något trevligt ställe, utan då äter jag där också. Men jag ska inte handla en massa onödiga saker. Ta med en vattenflaska istället för att köpa en, låna böcker på bibblan istället för att köpa på Pocketshop på Arlanda. Alla dessa små saker gör att det blir mer kvar i slutet av månaden.

Vad är ditt bästa spartips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar