tisdag 27 oktober 2015

Gotlandshelg

Den här helgen har jag varit på Gotland och hälsat på vännerna C och A som bor där. Det är fjärde gången som jag hälsar på där så det känns nästan som hemma. Jag vet var tallrikarna är, var glasen bor och var jag ska sova. Med mig på resan den här gången hade jag vår gemensamma kompis C som inte är någon större gotlandsfantast men det tror jag att vi har ändrat på nu.
 
På fredagskvällen när vi kom fram till dem så käkade vi och bara satt och snackade långt in på natten. Mysigt och väldigt avslappnande.
 
Både C och jag är morgonpigga människor så strax efter soluppgången (det låter tidigt men solen går ju numera upp rätt sent) gick vi ut på upptäcksfärd runt byn. Det var inte så många andra ute men det var en magisk morgon med sol och dimma. Vi fick se en dimmbåge, det är som en regnbåge men med dimma. Första och kanske sista gången jag är med om det?
 
Efter frukost åkte vi på loppistur till Hemse där vi kollade in Nio liv, Kupan och en byaloppis där det stod en massa trevliga människor som sålde både det ena och det andra. Jag hittade några schyssta julskivor som kommer att få snurra på skivspelaren vid jultid, lite böcker, ett par skor och en söt liten duk.
 
Vi åkte till Stavgards medeltidsby där C jobbar med lägerskola under sommarhalvåret. Vilket fantastiskt ställe som fanns där. En hel liten by med små hus, eldstäder, bakstuga och annat. Vi fick en egen guidad tur på området. Väldigt intressant och jag hoppas verkligen att de kan driva vidare den här byn.
 
Efter det åkte vi till Närsholmen som enligt C är den vackraste platsen på jorden. Det är en mycket vacker plats så jag förstå henne. Det är som en savann som breder ut sig och marken är vindpinad. Vi tog oss en tur runt udden och blåste bara nästa bort.
 
Väl hemma igen så skalade vi äpplen och kokade chili. Lite arbete för oss som var på besök.
 
Även på söndagen började C och jag med en promenad och denna gång gick vi en rätt lång tur. Vi avslutade med att åka in till Visby och kika runt där. Vackert och soligt var det och inte alls mycket folk. Det är så lyxigt att besöka ön när det inte är full rulle utan det snarare är ett mer normaltillstånd. På eftermiddagen flög vi hem, fyllda av energi, sol, vänskap och lugn. Hoppas att vi snart får åka tillbaka till ön. Det är verkligen vackert där.
 
 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar